En helt vanlig förmiddag?

Jag måste bara säga en sak (jag är så osvenskt stolt över mig själv att jag inte kan låta bli):
   Idag har jag, i sann bohusländsk anda, gjort äggost. För första gången i mitt liv! Och jag tror faktiskt att den blev bra. Men det kan jag inte vara säker på än, för den står fortfarande och rinner av/kallnar.
   Det är faktiskt ganska lätt att göra äggost, men vi kan låtsas att det är svårt. Man tar bara mängder med mjölk (6%, färsk jerseymjölk), en massa ägg, lagom mycket filmjölk och lite socker. Sjud, sleva upp och klart!

Men sen vet jag inte riktigt vad som hände. Något inom mig bubblade upp och helt plötsligt hade jag inte bara diskat min kastrull och hålslev, utan även all disk i diskhon, av bara farten ställt in min brors potatiskroketter i ugnen, sedan gått lös på både ugnen och ugnsgallret med stålull, utfodrat hunden, gjort spisen, diskbänken och bordet kliniskt rena, städat upp leksakerna som låg utspridda på köksgolvet och ställt i ordning alla skor i hallen.

Huslig? Tja, kanske. Men perfektionist är inte ett ord starkt nog för att beskriva mig.

Köket är i alla fall fint nu.

O

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0