gatumusik

Idag kl 11:00 ingick förbjudet mot gatumusik i centrala Göteborg på vissa utvalda tider. Dåligt, tycker jag. Som ett intervjuoffer på Västnytt uttryckte sig: "om det är ett brott att spela musik (...)". Ja, man kan ju undra hur polisen prioriterar.
   Annat i kvällens Västnytt var att ett 20-tal husvagnar hade parkerat på en parkering, där det rådde husvagnsförbud (tydligt skyltat), börjat skräpa ner, bajsa i skogen, vandalisera (bland annat klippa av elstängsel) m.m. Polisens talesman påstod att de inte kunde göra så mycket, och man måste fråga sig om det är värt att mobilisera en styrka för att göra något åt saken. På tal om prioriteringar. Jag vet, det är inte så kul, men vad jag garvade.

Tillbaka till gatumusiken.
   I och med att folk ville protestera, så var det väldigt många, väldigt bra musikanter ute på gatorna idag.  Och vid Kungsport hörde jag plötsligt klezmer spelas och de ljuva tonerna från en klarinett, och när jag såg mig om upptäckte jag Håkan & Fiskarna (i splittrad skara, antar jag) stå och jamma för glatta livet! Det gjorde min dag.
   Andra som däremot tycker om förbjudet är Kissie, som i sin blogg uttrycker sin avsky mot detta släkte (gatumusikanter, inte förbjud). Tiggare, anser hon, och tiggare tycker hon inte om. Om Kissie bestämde (hemska tanke) så skulle förmodligen bara klädaffärer vara tillåtna i städer.. Och nattklubbar. Men bara inneställen. Och de som inte passar in där får dra till någon nedgången pub i förorten.

O

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0