De eller Dem?

Jag tänker vara vän av ordning eller möjligtvis stavningspolisen ett litet tag.
  Kommer ni ihåg när man skrev dom istället för de/dem? Kommer ni också ihåg när våra svensklärare sa åt oss att börja skriva de/dem istället för dom? Eftersom det finns få förklaringar till vilket av orden de/dem man skall använda istället för dom, så blir det oftast lite knepigt när man inte har koll på det. Istället för att skriva "Dom blommorna var fina" skriver vissa "Dem blommorna var fina", då det egentligen skall vara "De blommorna var fina". Jag skulle tro att vi har lite svårt att ta bort m i detta fall. Tyvärr blir det inte bättre av att skriva dem istället för dom i det här fallet, för dom är faktiskt talspråk och funkar i alla meningar förutsatt att det är talspråk, dem i fel mening är bara fel.

Så vad gör man? Jag har frågat massa svensklärare (varför svensklärare?) varför det är så här och jag har inte fått något tydligt svar från någon. Det finns säkert några fina regler men de hjälper knappast oss.

Men jag har ett knep!
De=Vi (2 bokstäver) Dem=Oss (3 bokstäver)
Ex. Dom plockar blommor, vilket svar skall in? Jo, de! Eftersom man kan sätta in vi istället! (Vi plockar blommor. Oss plockar blommor hade ju aldrig funkat)

Ex. Jag gillar dom! vilket svar skall in? Jo, dem! Följer samma regel som ovan. (Jag gillar oss. Man gillar inte vi)

Lätt som en plätt!

V

BTW. Visste ni att det finns en hälsa och skönhetssida som heter improvme.se vilket översatt till svenska blir förbättra mig. Intressant.

                       


Kommentarer
Postat av: o

svensklärare låter ändå okej, fransklärare lite sämre, tysklärare låter bara konstigt.

däremot så blev jag lite osäker häromdagen när jag sa svenskalektion. det borde ju rimligsvis heta svensklektion, men vem använder det ordet (bortsett från svensklärare och andra messerschmitts)?

språkets vägar äro outgrundliga.

2009-09-10 @ 13:28:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0